Opzeggen arbeidsovereenkomst? Deze zaken komen erbij kijken

opzeggen arbeidsovereenkomst

Opzeggen van de arbeidsovereenkomst? Dat is mogelijk door zowel werknemer als werkgever. Voor de werkgever geldt dat dit meestal pas na toestemming van het UWV mogelijk is. Maar wat is de opzegtermijn voor zowel werknemer als werkgever nu precies en hoe werkt het bij een vast en tijdelijk contract? We leggen hieronder alles uit rondom het opzeggen van de arbeidsovereenkomst.

Wat is een arbeidsovereenkomst?

We beginnen bij het begin, want wat is een arbeidsovereenkomst nu eigenlijk? De arbeidsovereenkomst is een overeenkomst waarbij de werknemer zich verbindt in dienst van de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten. In de arbeidsovereenkomst staan diverse voorwaarden rondom het dienstverband. Denk hierbij aan het loon, de duur van de arbeidsrelatie en de functieomschrijving. Ook kunnen er in een arbeidsovereenkomst zaken worden opgenomen, zoals een concurrentiebeding of relatiebeding.

Hoe werkt het opzeggen van de arbeidsovereenkomst?

Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld mondeling, per brief, fax of e-mail. De opzeggende partij moet wel kunnen bewijzen dat de opzegging de andere partij ook echt bereikt heeft. Het is daarom gebruikelijk om de arbeidsovereenkomst schriftelijk op te zeggen. Je wil namelijk voorkomen dat de andere partij de opzegging later ontkent of meent niet te hebben ontvangen. De wettelijke hoofdregel is dat er moet worden opgezegd tegen de eerste dag van een kalendermaand. Deze regel voor het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wordt vaak meegenomen in het contract.

Opzeggen arbeidsovereenkomst? De wettelijke opzegtermijn

De wettelijke opzegtermijn voor de werkgever is afhankelijk van de duur van het dienstverband, maar bedraagt doorgaans 1 maand. Als het dienstverband 5 jaar of langer heeft geduurd, geldt er voor de werkgever een langere opzegtermijn van de arbeidsovereenkomst, namelijk 2 maanden. Bij 10-15 jaar is het 3 maanden en bij meer dan 15 jaar is het opzegtermijn 4 maanden. Voor de werknemer is de wettelijke opzegtermijn van de arbeidsovereenkomst altijd 1 maand, ongeacht de duur van het dienstverband. Als wordt afgeweken van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand voor de werknemer door bijvoorbeeld een opzegtermijn van twee maanden af te spreken, dan geldt dat er voor de werkgever een dubbele opzegtermijn geldt, in dit geval dus vier maanden.

Als er geen schriftelijke afspraak is gemaakt over de opzegtermijn, moet het opzeggen van de arbeidsovereenkomst tegen de eerste dag van de maand gebeuren. De opzegtermijn van de arbeidsovereenkomst loopt dan door tot en met de laatste dag van de maand, voorafgaand aan de maand waartegen is opgezegd. Als het bijvoorbeeld nu 15 augustus is en er geldt een opzegtermijn van een maand, dan kan de werkgever op zin vroegst tegen 1 oktober opzeggen. De maand september is dan de maand opzegtermijn die in acht moet worden genomen.  Ook kan de wijze van opzegging van de arbeidsovereenkomst zijn bepaald in de CAO.

Opzegtermijn vast contract

Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan heb je doorgaans een opzegtermijn van één maand. Het gaat dan uiteraard om een kalendermaand. De opzegtermijn gaat meestal in vanaf de 1e van de volgende maand.

Langere én kortere opzegtermijn arbeidsovereenkomst

Het is ook mogelijk om een langere opzegtermijn af te spreken met je werkgever. Deze afspraak voor het opzeggen van de arbeidsovereenkomst moet dan meegenomen worden in het arbeidscontract. Je opzegtermijn mag niet langer zijn dan 6 maanden. Als een langere opzegtermijn voor de werknemer wordt afgesproken, dan geldt een dubbele termijn voor de werkgever.

Daarnaast is het mogelijk om een kortere opzegtermijn af te spreken met je werkgever als dit in je cao staat. Deze afspraak hoef je niet in je contract te zetten en gebeurt meestal mondeling.

Opzegtermijn tijdelijk contract

Heb je een arbeidscontract voor bepaalde tijd, zoals 6 maanden of één jaar? Dan stopt de arbeidsovereenkomst vanzelf op de afgesproken einddatum. In dit geval heb je dus geen opzegtermijn. Uiteraard kan het tijdelijke contract verlengd worden.

Opzegtermijn in proeftijd

In je proeftijd heb je geen opzegtermijn. Je kunt op elk moment ontslag nemen en je arbeidsovereenkomst opzeggen. Dit geldt ook voor je werkgever. Je dienstverband stopt direct na het opzeggen van de arbeidsovereenkomst.

Opzegtermijn werkgever

De werkgever mag de arbeidsovereenkomst alleen opzeggen wanneer de werknemer schriftelijk instemt met het ontslag. Wanneer je als werknemer niet akkoord gaat, mag je als werkgever alleen opzeggen als het UWV daar toestemming voor geeft. Er moet dan eerst een ontslagprocedure worden gestart. Ook in dit geval geldt de opzegtermijn die in de arbeidsovereenkomst of cao vermeld staat.

Een uitzondering op de regel is opzegging in de proeftijd en bij ontslag op staande voet. In die gevallen mag een werkgever de arbeidsovereenkomst opzeggen zonder toestemming van het UWV. De partijen kunnen ook gezamenlijk tot een besluit komen over de duur van de opzegtermijn.

Ontslag op staande voet

Wanneer er sprake is van ontslag op staande voet dan eindigt het contract per direct. Je werkgever moet wel goede redenen hebben om dit te kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als de werknemer fraudeert, steelt of ongepast gedrag vertoont.

In dit soort gevallen heeft de werkgever geen toestemming nodig van het UWV en kan de werkgever het loon stopzetten. De werknemer heeft geen recht op een WW-uitkering als blijkt dat het ontslag verwijtbaar is. De werkgever moet de werknemer wel duidelijk inlichten over de reden. Ben je op staande voet ontslagen en ben je het hier niet mee eens? De Arbeidsrecht Advocaat staat ook in zulke gevallen voor je klaar.

Ontbinding door de rechter

Zowel de werknemer als werkgever kunnen de rechter vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Zo’n procedure heet een ontbindingsprocedure. De werkgever of de werknemer stuurt een ontbindingsverzoek naar de rechter en meestal heb je dan binnen acht weken een beslissing op het verzoek.

Transitievergoeding

Bij een ontslag of een ontbinding van je arbeidsovereenkomst, heb je recht op een transitievergoeding. De wettelijke hoogte van de transitievergoeding ligt aan het aantal dienstjaren. De vergoeding is vanaf 1 januari 2021 maximaal € 84.000. Als een werknemer meer dan € 84.000 per jaar verdient, dan is de maximale vergoeding gelijk aan het jaarsalaris. De transitie vergoeding is niet verschuldigd bij een ontslag op staande voet, of als werkgever en werknemer met wederzijds goedvinden het dienstverband beëindigen. In dit laatste geval sluiten werkgever en werknemer in onderling overleg een beëindigingsovereenkomst en is het aan partijen zelf om onderling afspraken te maken over een eventuele ontslagvergoeding.

Wat kan De Arbeidsrecht Advocaat doen bij opzeggen van de arbeidsovereenkomst?

De Arbeidsrecht Advocaat adviseert onder andere bij het opstellen van de arbeidsovereenkomst, zodat deze aan de wensen voldoet van beide partijen. Daarnaast controleert en adviseert de Arbeidsrecht Advocaat over bestaande afspraken en aanpassingen waar nodig. Heb je problemen met het opzeggen van je arbeidsovereenkomst of ben je het niet eens met een besluit van je werkgever? De Arbeidsrecht Advocaat staat je bij rondom diverse arbeidszaken. Neem daarom contact met ons op.

Wat is een bedrijfsongeval en wanneer heb je recht op schadevergoeding?

Wat is een arbeidsovereenkomst, wat staat erin en waar moet je opletten?