Een arbeidsconflict: de meest voorkomende conflicten op een rij en tips bij een dreigend conflict

arbeidsconflict

Heb je te maken met een (dreigend) arbeidsconflict? Een arbeidsconflict wil je liever voorkomen, maar soms gaat het toch mis. Een conflict met een werknemer of werkgever kan hoog oplopen, het kan de werksfeer verpesten en het vergroot mogelijk het ziekteverzuim binnen je bedrijf. Het kan je bovendien veel tijd en geld kosten. Een goede aanpak is dus van groot belang om de schade te beperken. Hoe gaan jullie dit oplossen? Schakel tijdig De Arbeidsrecht Advocaat in voor hulp bij een arbeidsconflict. In elke situatie kunnen wij je advies en hulp bieden. We leggen hieronder aan je uit wat een arbeidsconflict precies is en geven je tips bij een dreigend conflict, dat is wel zo handig.

Wat is een arbeidsconflict?

Een arbeidsconflict is meestal een conflictsituatie tussen een werknemer en werkgever. Je spreekt van een arbeidsconflict wanneer er sprake is van een langdurige ‘ruzie’, die niet opgelost wordt en waarbij mensen gefrustreerd raken en soms zelfs arbeidsongeschikt worden. Een arbeidsconflict kan simpelweg ontstaan doordat de karakters van de betrokken partijen botsen of er meningsverschillen ontstaan over het salaris of een functiewijziging. Ook kan er een conflict ontstaan door discriminatie op de werkvloer, door een (liefdes)relatie tussen collega’s of door een verschil van mening over het concurrentiebeding.

Wanneer is er sprake van een arbeidsconflict?

Een arbeidsconflict is dus meestal een conflictsituatie tussen werknemer en werkgever, maar kan ook bestaan tussen twee of meer werknemers. Er is sprake van een arbeidsconflict als de tegenstellingen langdurig voortbestaan en niet goed worden opgelost. Hierdoor raken de betrokken partijen gefrustreerd en kan er niet meer prettig gewerkt worden. Een arbeidsconflict is vervelend voor beide partijen. Het kan soms zelfs leiden tot verzuim, overspannenheid, een burn-out of in het ergste geval arbeidsongeschiktheid.

Werkgever en werknemer

Voor zowel een werknemer als een werkgever is het vaak onduidelijk wat er moet gebeuren bij een arbeidsconflict. Meestal wordt de kloof alleen maar groter door gebrek aan communicatie. Er worden vroegtijdig conclusies getrokken en beide partijen komen daardoor nog meer tegenover elkaar te staan. Zorg daarom dat je met elkaar in gesprek blijft. Ga op zoek naar een oplossing, bijvoorbeeld hulp van buitenaf.

Rechten werknemer bij een arbeidsconflict

Heb je een conflict met je werkgever? Dan is het goed om te weten welke rechten je hebt als werknemer. In principe geldt dat de werknemer doet wat de werkgever vraagt in een arbeidsrelatie, mits dit redelijk is. Het kan zijn dat jij niet akkoord gaat met bepaalde beslissingen van de werkgever. Bijvoorbeeld wanneer de werkgever vindt dat de werknemer moet worden overgeplaatst of dat zijn functie een andere inhoud moet krijgen. De werkgever mag de inhoud van de functie niet zomaar zonder toestemming wijzigen, tenzij dit in de arbeidsovereenkomst staat (eenzijdig wijzigingsbeding). Maar ook als dit eenzijdig wijzigingsbeding is opgenomen, moet de werkgever wel een zwaarwegend belang hebben om de functie te wijzigen.

Daarnaast mag de werkgever je niet zomaar ontslaan. Het is verstandig om bij dit soort zaken advies aan te vragen bij De Arbeidsrecht Advocaat. Zo weet je precies wat je rechten en plichten zijn en wat een werkgever wel en niet mag vragen.

Arbeidsconflict en ziekmelding

Het gebeurt geregeld dat werknemers zich ziek melden bij een arbeidsconflict. Maar wanneer je je ziek meldt, wordt het probleem niet opgelost en in de meeste gevallen wordt het probleem zelfs erger. Daarnaast zal op den duur de ARBO-arts je gezondheid testen. Bij een arbeidsconflict is het belangrijk om samen actief op zoek te gaan naar een oplossing voor het probleem, in plaats van ziekmelding bij een conflict. Dit is mogelijk met een advocaat zoals De Arbeidsrecht Advocaat. Wij kunnen helpen alle partijen aan tafel te krijgen en de beste oplossing te vinden.

7 tips bij een (dreigend) conflict

Een arbeidsconflict is voor niemand prettig, maar hoe ga je er het beste mee om als werkgever of werknemer?

  1. Probeer in elke situatie rustig en kalm te blijven, zodat de toestand niet verslechtert.

  2. Zorg ervoor dat de leidinggevende op de hoogte is. Maak het probleem duidelijk en bespreekbaar.

  3. Blijf ook altijd kritisch naar jezelf kijken: wat is jouw rol in het conflict?

  4. Voordat een meningsverschil of wrijving een daadwerkelijk arbeidsconflict wordt, is het belangrijk om dit te overleggen met een vertrouwenspersoon of P&O-adviseur, mits zo’n iemand in dienst is in het bedrijf waar je werkt.

  5. Houd alles goed bij, zodat je aantekeningen hebt van het proces. In een later stadium kan dit belangrijk zijn. Bewaar alle correspondentie, die met de kwestie te maken heeft, zoals mailwisseling,

  6. Probeer de situatie inzichtelijk te krijgen: wat wordt er precies verweten en wat wordt er van jou verwacht? Kun je daar wel of niet aan voldoen en wat is daarvoor nodig?

  7. Kom je er samen niet uit? Dan is het belangrijk om een mediator of advocaat zoals De Arbeidsrecht Advocaat in te schakelen, zodat het conflict in goede banen wordt geleid.

Overspannen door een arbeidsconflict

Een langlopend arbeidsconflict kan ervoor zorgen dat een medewerker zich gefrustreerd voelt, zenuwachtig of niet gehoord. Dit kan ertoe leiden dat hij of zij overspannen wordt bij een hevig arbeidsconflict en hier diverse klachten door ervaart. Denk hierbij aan vermoeidheid, slaapproblemen, concentratieverlies, hartkloppingen, duizeligheid, maagklachten, hoofd- en buikpijn en piekeren. Omdat deze klachten zorgen voor extra stress, kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen, waar je lastig uitkomt. Als je overspannen raakt door een arbeidsconflict is het belangrijk dat dit probleem medisch erkend wordt. Tegenwoordig zijn er diverse medische richtlijnen voor bedrijfsartsen om een burn-out of overspannenheid te herkennen. Vaststelling van overspannenheid zorgt voor erkenning. Ook kan er dan gezocht worden naar een passende oplossing.

Conflict met de werknemer

Heb je als werkgever een conflict met je werknemer? Of zit je in een vervelende situatie en ben je bang dat dit zal uitdraaien op een arbeidsconflict? Dan is het in ieder geval belangrijk om te weten welke rechten en plichten je hebt.

Voor werkgevers is het heel belangrijk dat er op juiste wijze wordt gewerkt aan een dossieropbouw. Hiermee kan je als werkgever aantonen welke stappen je al hebt ondernomen om het arbeidsconflict te voorkomen. Gesprekken en mails moeten hierbij vastgelegd worden. Er wordt van jou als werkgever verwacht dat er eerst een officiële waarschuwing wordt gegeven aan de werknemer voordat er sancties worden uitgedeeld.

Als je echt denkt dat einde van het dienstverband met de werknemer de enige optie is, moet er gekeken worden of er een opzegverbod geldt. In dat geval mag je de werknemer niet zomaar ontslaan. Daarnaast is het belangrijk dat je bewijs verzamelt en dat vastlegt in een dossier. Een opzegverbod geldt bijvoorbeeld:

  • Tijdens de eerste 2 jaar ziekte of arbeidsongeschiktheid

  • Bij zwangerschap, bevalling, zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof

  • Als de werknemer lid is van een vakbond of betrokken is bij de medezeggenschap (OR) in het bedrijf

  • Als discriminatie de reden is voor ontslag. Bijvoorbeeld vanwege godsdienst, ras, geslacht, leeftijd, geaardheid of handicap van de werknemer.

Meest voorkomende arbeidsconflicten

Er kunnen verschillende redenen zijn voor het ontstaan van een arbeidsconflict tussen een werknemer en werkgever. Hieronder vind je de meest voorkomende arbeidsconflicten.

Conflict door verzuim

Het komt voor dat een werknemer zich ziek meldt, omdat hij of zij écht ziek is of burn-outklachten heeft door een conflict. Dit kan leiden tot langdurig verzuim. Het is daarom belangrijk dat de bedrijfsarts tijdig wordt ingeschakeld. De arts kan dan onderzoeken en bepalen wat de situatie van de werknemer is en of hij of zij nog inzetbaar is. Als een werknemer langdurig ziek is moet uiteindelijk een re-integratietraject worden opgestart door de werkgever. De werknemer heeft bij ziekte recht op (gedeeltelijke) doorbetaling. Wanneer een werknemer zich ziek meldt naar aanleiding van een arbeidsconflict, hoeft de werkgever niet altijd het loon door te betalen, wél als het conflict te wijten is aan de werkgever.

Arbeidsconflict door slechte communicatie

Wanneer er geen duidelijke afspraken worden gemaakt of er geen helder beleid is, weet het personeel soms niet wat er wel of niet toegestaan is in het bedrijf. Denk hierbij aan wel of geen concrete afspraken over werktijden, overwerken of verlof. Slechte communicatie kan zorgen voor irritaties tussen werknemers onderling, maar ook tussen de werknemer en werkgever. Vooral bij kleinere bedrijven, waar vaak mondelinge afspraken worden gemaakt, kan dit leiden tot slechte communicatie en uiteindelijk een arbeidsconflict.

Conflict door emotioneel handelen

Het is niet verkeerd om als werknemer of werkgever soms je emoties te uiten op de werkvloer. Maar weet wanneer dit gegrond is en wanneer niet. Arbeidsconflicten kunnen ontstaan doordat er uit emoties gehandeld wordt. Kom je als werknemer om in het werk en krijg je hier naar jouw gevoel geen waardering voor? Kaart het probleem aan voordat je emotioneel reageert. Ben je als werkgever niet tevreden over de werkzaamheden die je werknemer uitvoert? Geef het op nette wijze aan, zonder direct boos te worden. Van belang is in dit verband ook dat er regelmatig functionerings- en beoordelingsgesprekken worden gevoerd.

Hulp nodig bij een arbeidsconflict?

Dreigt er een conflict te ontstaan? Schakel dan snel de hulp in van De Arbeidsrecht Advocaat. Wij adviseren werkgevers en werknemers, zodat zij beiden een goede oplossing kunnen vinden voor een arbeidsconflict. We helpen bij diverse arbeidsconflicten, zoals arbeidsongeschiktheid, ziekte, re-integratie, verzuim, of onderwerpen die te maken hebben met het coronavirus.

Onze hulp bestaat uit advies, bemiddeling of procederen, net wat in desbetreffende situatie verstandig is om jouw rechten het beste te dienen. Als je als werknemer of werkgever hulp zoekt, stuur ons dan een bericht met jouw vraag. Gewoon in jouw eigen woorden. Wij kijken dan hoe we je het beste kunnen helpen, kosteloos en vrijblijvend. Stuur ons een bericht en samen kijken we naar de mogelijkheden.

Previous
Previous

Dé Arbeidsrecht Advocaat Amsterdam staat voor je klaar bij vragen rondom het arbeidsrecht

Next
Next

Wat is een bedrijfsongeval en wanneer heb je recht op schadevergoeding?