Eerder stoppen bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd? Dit is de opzegtermijn.

Opzeggen tijdelijk arbeidscontract

Steeds meer Nederlanders hebben een baan op basis van een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Dit arbeidscontract wordt ook wel een tijdelijk contract genoemd. Er zijn dan afspraken gemaakt over hoe lang de arbeidsverhouding duurt. Dit arbeidscontract eindigt automatisch op een afgesproken datum.

Je kunt een arbeidscontract voor bepaalde tijd meestal niet tussentijds opzeggen. Er is echter wel een aantal uitzonderingen. Wil jij weten wat de opzegtermijn van een arbeidscontract voor bepaalde tijd precies inhoudt? De Arbeidsrecht Advocaat vertelt je er alles over in dit blog.

Wat is een arbeidscontract voor bepaalde tijd?

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd, ook wel een tijdelijk contract, is een arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer voor een bepaalde tijd. Start je met een nieuwe baan? Dan begin je vaak met een arbeidscontract voor bepaalde tijd. Dit geeft je werkgever veel flexibiliteit, omdat het contract vanzelf eindigt als de duur van het contract is verstreken. Is je werkgever tevreden? Dan zal je arbeidsovereenkomst automatisch worden verlengd. Natuurlijk is het ook mogelijk dat je in aanmerking komt voor een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.

Wat is de opzegtermijn voor een tijdelijk contract?

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd heeft geen opzegtermijn, het contract eindigt namelijk automatisch op een afgesproken einddatum. Dit wordt ook wel ‘van rechtswege’ genoemd. Als in het arbeidsoconrtract niets is afgesproken over de mogelijkheid om de arbeidsovereenkomst tussentijds op te zeggen, dan zul je in principe voor de werkgever moeten blijven werken tot aan de afgesproken einddatum, tenzij je werkgever je toestemming geeft om eerder te stoppen.

Aanzegplicht bij opzegtermijn arbeidscontract voor bepaalde tijd?

Hoewel een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege afloopt, bestaat er vaak wel een aanzegplicht voor de werkgever. Deze regelgeving geldt voor bijna alle werkgevers die werknemers met tijdelijke contracten in dienst hebben. De aanzegplicht houdt in dat de werkgever bij het eindigen van een arbeidscontract voor bepaalde tijd de werknemer uiterlijk een maand van te voren schriftelijk moet informeren over of het contract wel of niet doorloopt.

Benieuwd of jij recht hebt op een aanzegvergoeding? Hiervoor geldt vrijwel altijd: te laat is echt te laat. Neem daarom tijdig contact op met De Arbeidsrecht Advocaat voor juridisch advies voor de aanzegvergoeding van een tijdelijk contract.

In welk geval kan een arbeidscontract voor bepaalde tijd worden opgezegd?

Een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan in principe niet worden opgezegd. Doe je dit wel, dan ben je in veel gevallen een schadevergoeding aan jouw werkgever verschuldigd. Deze vergoeding kan nogal hoog oplopen; de compensatie is gelijk aan het bedrag van het loon over de resterende duur van het tijdelijke contract.

Er zijn situaties waarin een arbeidscontract voor bepaalde tijd wel mag worden opgezegd. Deze uitzonderingen hebben wij voor jou op een rijtje gezet.

Arbeidscontract bepaalde tijd opzeggen in je proeftijd

Het gebeurt nogal eens dat een werknemer tijdens de proeftijd voelt dat hij of zij niet op zijn of haar plek zit. Dit is dan ook precies het nut van een proefperiode; zowel de werkgever als werknemer kunnen kijken of jullie bij elkaar passen en of het is wat jullie er beiden van verwachten. In de proeftijd kan een arbeidscontract voor bepaalde tijd onmiddellijk worden opgezegd. In dit geval hoeft er dus geen opzegtermijn in acht worden genomen. Je kunt als werknemer dan per direct ontslag nemen en je contract opzeggen. Dit kan uiteraard alleen indien er ook een proeftijd is afgesproken en het tijdelijke contract langer dan zes maanden duurt. Bij contracten van zes maanden of korter, mag geen proeftijd worden afgesproken.

Ervaar jij problemen met het opzeggen van je tijdelijke contract in je proeftijd? De Arbeidsrecht Advocaat helpt je hierbij graag. Wij kunnen je helpen om de situatie te beoordelen. Ook geven we je graag advies over wat er eventueel gedaan kan worden.

Het opzeggen van je arbeidscontract bij ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet is een opzegging van het arbeidscontract voor (on)bepaalde tijd wegens een dringende reden. Het dienstverband eindigt met onmiddellijke ingang. Bij het opzeggen van een arbeidscontract bij ontslag op staande voet moet er sprake zijn van gedragingen of eigenschappen van de medewerker die dermate erg zijn dat de werkgever niet kan gevergd worden de arbeidsovereenkomst te laten voortduren. Denk hierbij aan diefstal.

Je kunt alleen ontslagen worden als daar een goede reden voor is. Denk jij dat je onterecht bent ontslagen? Of ben jij het niet eens met het oordeel van je werkgever? Trek aan de bel, wij helpen je graag! Misschien heb je namelijk recht op een zogeheten transitievergoeding.

Opzegtermijn van arbeidscontract voor bepaalde tijd met een tussentijds opzegbeding

In een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan een tussentijds opzegbeding zijn opgenomen. Dit beding geeft de werkgever en de werknemer de mogelijkheid om een arbeidscontract voor bepaalde tijd tussentijds te mogen opzeggen. Wel moet je hiervoor de geldende opzegtermijn in acht nemen. De opzegtermijn van een arbeidscontract voor bepaalde tijd met een tussentijds opzegbeding is meestal een kalendermaand.

De opzegtermijn van een arbeidscontract voor bepaalde tijd is dus afhankelijk van de duur van je contract, of je nog in een proeftijd zit en van eventuele vooraf gemaakte afspraken met je werkgever. Wil jij je arbeidscontract opzeggen? Let dan op dat er nog wel wat meer zaken bij komen kijken. Ook dit hebben wij voor jou op een rijtje gezet in dit blog!

Meer weten over het opzegtermijn van een tijdelijk arbeidscontract?

Wil je een arbeidsovereenkomst opzeggen? Laat dit proces dan in goede banen verlopen. De Arbeidsrecht Advocaat kent alle details als het aankomt op problemen omtrent arbeidscontracten voor (on)bepaalde tijd. Wij staan jou graag bij in deze moeilijke tijd. Dus heb jij een arbeidsrechtelijk probleem? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

De Arbeidsrecht Advocaat: voor al uw arbeidszaken in en rond Amsterdam

Ongeval tijdens werk: wat nu?